En els darrers 15 anys Guissona ha duplicat la seva població, passant dels 3.500 habitants el 2004 a 7.300 el 2019 Aquest fet ha comportat un augment exponencial del trànsit rodat i fa insuportable l’acumulació de cotxes durant les hores punta i, com a conseqüència la complicació de trobar pàrquing per als conductors de vehicles.
El passat dimarts 4 de juny l’Ajuntament de Guissona va presentar el Pla de Mobilitat Activa a Guissona.
En els darrers 15 anys Guissona ha duplicat la seva població, passant dels 3.500 habitants el 2004 a 7.300 el 2019 Aquest fet ha comportat un augment exponencial del trànsit rodat i fa insuportable l’acumulació de cotxes durant les hores punta i, com a conseqüència la complicació de trobar pàrquing per als conductors de vehicles.
Per aquest motiu, ja fa un any aproximadament, que l’Ajuntament de Guissona va contractar una consultora danesa especialitzada en la mobilitat amb bicicleta i a peu, Copenhagenize, també amb seu a Barcelona. Empresa reconeguda a nivell mundial pels seus projectes a Dinamarca, Canadà o Barcelona, ha fet un estudi a fons de tot l’urbanisme actual de Guissona; els moviments dels seus habitants per anar a la feina, a l’escola, al poliesportiu o bé, per anar a comprar. D’aquest estudi se n’ha extret un Pla Director de la Mobilitat Activa, que vol reconvertir Guissona en una ciutat pacificada respecte a la pressió del trànsit rodat motoritzat, i que es preveu que es pugui fer amb dos legislatures o més.
També s’ha tingut en compte aspectes peculiars com el pas dels tractors per la Rambla dels Segadors i sembradores durant la tardor, que ocupen gran part de la calçada, i que la convivència pugui ser consensuada a efectes pràctics amb els ciclistes o vianants. També ha donat importància al gran nombre de camions que circulen per la població en algunes vies principals, buscant sempre solucions consensuades sense excloure a ningú.
El projecte contempla recuperar places per als adults i els infants, i així protegir-los amb carrils bici, perquè puguin anar a l’escola amb seguretat, i els més grans puguin traslladar-se al seu lloc de treball de forma còmoda, ràpida i també segura.
Com a dades interessants es vol crear més de 4 kms de carrils bici segregats, en algun tram com la Rambla dels Segadors, l’Avinguda Verge del Claustre, el carrer Notari Roca Sastre , l’Avinguda de Tàrrega i l’Avinguda Lluís Companys.
També es volen pacificar com a * eixos cívics 3,2 kms de carrers actuals, i recuperar 7.000 m2 de places actualment desaprofitades i, que estan asfaltades actualment. També estan pensades accions intangibles de divulgació i pedagogia a les escoles, instituts, entitats socials, culturals i esportives, empreses i botigues, entre altres.
En definitiva, es tracta d’una transformació global de la circulació dins l’urbanisme de Guissona que fins ara només havia estat pensada per al cotxe i no per a les persones.
Guissona, La Segarra, 4 de juny de 2019
Ajuntament de Guissona
(*) Els eixos cívics són carrers que abans eren de pas per als cotxes i no per a les persones, s’actua pacificant el carrer, posant per exemple jardineres que obliguen a fer ziga zagues als vehicles, fent que no puguin augmentar la velocitat, ni sobrepassar la velocitat de 20-30 km/h
Podeu veure un resum del projecte al següent enllaç: https://drive.google.com/file/d/1_maDSgJNGzSGURLq5KiU9mI8jeGFpYKy/view?usp=sharing